Khảo sát thực trạng ứng dụng phương pháp nghiên cứu trong lĩnh vực thông tin và thư viện tại Việt Nam

Đỗ Văn Hùng, Bùi Thị Ánh Tuyết

Abstract


: Nghiên cứu này khảo sát thực trạng áp dụng phương pháp nghiên cứu trong lĩnh vực thông tin và thư viện trên các mặt sau: đặt vấn đề nghiên cứu, lý thuyết, câu hỏi nghiên cứu, giả thuyết nghiên cứu, phương pháp thu thập số liệu, chọn mẫu nghiên cứu, phần mềm xử lý số liệu, sử dụng số liệu trong nghiên cứu và đạo đức nghiên cứu. Kết quả cho thấy nghiên cứu ngành thông tin và thư viện đang tồn tại bốn vấn đề lớn: có một khoảng cách giữa việc tiếp cận lý thuyết nghiên cứu hiện đại trên thế giới và ứng dụng các phương pháp nghiên cứu vào thực tế; tiếp cận chưa đầy đủ về phương pháp nghiên cứu, đặc biệt là nghiên cứu hỗn hợp; không sử dụng các học thuyết làm nền tảng cho nghiên cứu; và chưa hiểu về vai trò, các xây dựng và kiểm tra giả thuyết.

Ngày nhận 18/09/2021; ngày chỉnh sửa 15/10/2021; ngày chấp nhận đăng 22/11/2021


Keywords


phương pháp nghiên cứu; thông tin thư viện; nghiên cứu định lượng; nghiên cứu định tính; nghiên cứu hỗn hợp

References


Abend, Gabriel. 2013. "The Meaning of Theory." Pp. 173–199. In Sociological Theory, edited by Swanson, Richard A. Theory Building in Applied Disciplines. San Francisco, CA: Berrett-Koehler Publishers.

Alasuutari, Pertti. 2010. "The rise and relevance of qualitative research". International Journal of Social Research Methodology. 13 (2): 139–55.

Allsopp, David H, DeMarie Darlene, Alvarez-McHatton Patricia và Doone Elizabeth. 2006. “Bridging the gap between theory and practice: connecting courses with field experiences”. Teacher Education Quarterly. 33(1): 19-35.

Bloomfield, Jacqueline, Fisher Murray J. 2019. “Quantitative research design”. Journal of the Australasian Rehabilitation Nurses Association. 22(2): 27–30.

Boddy, Clive Roland. 2016. "Sample size for qualitative research". Qualitative Market Research. 9(4): 426-432.

Brookes, Bertram C (1980). “The foundations of information science Part I. Philosophical aspects”. Journal of Information Science. 2(3/4):125-133.

Buckland, Michael, Liu Ziming. 1995. “History of information science.” Annual Review of Information Science and Technology. 30: 385-416.

Cannella, Gaile S., Lincoln Yvonna S. 2011. “Ethics, research regualations, and critical social science.” pp. 81-89 in The SAGE Handbook of Qualitative Research, edited by Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln. Los Angeles: SAGE.

Connaway, Lynn Silipigni, Radford, Marie L. 2017. Research methods in library and information science. Santa Barbara, California: Libraries Unlimited.

Creswell, John W. 2002. Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.

Given, Lisa M. 2008. The Sage encyclopedia of qualitative research methods. Los Angeles, Calif.: Sage Publications.

Gorman, Gary E., Clayton Peter R. 2005. Qualitative research for the information professional - a practical handbook. London: Facet Publishing.

Harris, Michael H. 1995. History of Libraries in the Western World. 4th ed. Lanham – "The distinction between a library and an archive is relatively modern", Maryland Scarecrow.

Hauser, L. A. 1988. “Conceptual analysis of information science”. Library and Information Science Research. 10(1):3-35.

Hjørland, B. 1998. “Theory and metatheory of information science: A new interpretation.” Journal of Documentation. 54(5): 606-621. (http://doi.org/10.1108/EUM0000000007183).

Kawulich, B. 2010. “The role of theory in research”. In Teaching research methods in the social sciences, edited by ByMark Garner, Claire Wagner, Barbara Kawulich. London: Routledge.

Kerlinger, F.N. (1986). Foundations of behavioral research (3rd). New York: Holt, Rinehart and Winston.

Mahmud, A. 2018. “The gap between theory and practice: a qualitative study on medical assistant program in Malaysia”. European Journal of Education Studies. 4(11): 242-253.

Mattick, Karen, Johnston Jenny, de la Croix Anne. 2018. "How to…write a good research question". The Clinical Teacher. 15 (2): 104–108.

Minayo, Maria Cecília de Souza 2017. “Limits and Possibilities to Combine Quantitative and Qualitative Approaches”. In Qualitative versus Quantitative Research, edited by Sonyel Oflazoglu: IntechOpen. (https://doi.org/10.5772/intechopen.68195).

Mngadi, Anele. 2018. The role of theory in research and practice. Munich: Grin Verlag

Morse, Janice, Niehaus Linda. 2018. Mixed method design: principles and procedures. N.Y: Routledge

Resnik, David B. 2020. “What is ethics in research and why is it important?” National Institute of Environmental Health Sciences (https://www.niehs.nih.gov/research/resources/bioethics/whatis/index.cfm). Truy cập tháng 3 năm 2022.

Togia, Aspasia, Malliari Afrodite. 2017. “Research methods in library and information science.” In Qualitative versus Quantitative Research, edited by Sonyel Oflazoglu: IntechOpen. (https://doi.org/10.5772/intechopen.68749).

Van Maanen, J. 1998. “Different strokes: Qualitative research in the administrative science quarterly from 1956 to 1996”. In Qualitative Studies of Organizations, edited by Van Maanen J. Thousand Oaks, CA: SAGE;. pp. ix‐xxxii.

Verma, J. P., Verma Priyam. 2020. Determining sample size and power in research studies - A manual for researchers. TX: Springer

Vũ Cao Đàm. 2018. Phương pháp luận nghiên cứu khoa học. Hà Nội: Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam.

Wildemuth, Barbara M. 2009a. Applications of Social Research Methods to Questions in Information and Library Science. California: Libraries Unlimited.

Wildemuth, Barbara M. 2009b. “Testing hypotheses”. In Applications of social research methods to questions in information and library science edited by Barbara M. Wildemuth. Westport: Libraries Unlimited.




DOI: http://dx.doi.org/10.1172/vjossh.v7i5b.1088

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


=====================================================

TẠP CHÍ KHOA HỌC XÃ HỘI VÀ NHÂN VĂN

Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn

Đại học Quốc gia Hà Nội

ISSN 2354-1172