Chiến lược học tập từ vựng tiếng Trung Quốc của sinh viên Việt Nam: Trường hợp sinh viên Trường Đại học Ngoại ngữ - Tin học Thành phố Hồ Chí Minh

Lưu Hớn Vũ

Abstract


Bài viết sử dụng phương pháp điều tra bằng bảng hỏi, khảo sát tình hình sử dụng chiến lược học tập từ vựng của 211 sinh viên ngành Ngôn ngữ Trung Quốc tại Trường Đại học Ngoại ngữ - Tin học Thành phố Hồ Chí Minh. Kết quả cho thấy, sinh viên có tần suất sử dụng nhóm chiến lược nhận thức thường xuyên hơn nhóm chiến lược siêu nhận thức. Khi gặp từ mới, sinh viên thường có khuynh hướng tra từ điển để hiểu nghĩa của từ đó, việc dự đoán nghĩa của sinh viên chủ yếu dựa vào ngữ cảnh và kiến thức nền. Sinh viên ghi chú cả nghĩa và cách dùng của từ, tiến hành ghi nhớ từ chủ yếu bằng cách lặp đi lặp lại một cách máy móc. Nhân tố giới tính có ảnh hưởng đến việc sử dụng các chiến lược lập kế hoạch trong nhóm chiến lược siêu nhận thức. Nhân tố vùng miền có ảnh hưởng đến việc sử dụng các chiến lược chú ý có chọn lọc trong nhóm chiến lược siêu nhận thức. Trên cơ sở kết quả nghiên cứu, bài viết đưa ra một số kiến nghị cho việc giảng dạy từ vựng tiếng Trung Quốc.

Ngày nhận 19/6/2023; ngày chỉnh sửa 05/9/2023; ngày chấp nhận đăng 30/12/2023


Keywords


chiến lược học tập; từ vựng; tiếng Trung Quốc; sinh viên; Việt Nam.

References


Ahmed Mo. 1989. “Vocabulary learning strategies.” pp. 3–14 in Beyond words, edited by Paul Meara. London: British Association for Applied Linguistics, in association with Centre for Information on Language Teaching and Research.

Bao Hanyu. 2021. “Investigation and research on Chinese vocabulary learning strategies of African students in China.” Journal of Jilin Institute of Socialism 3: 41-46.

Chen Li. 2011. Investigation and analysis of Chinese vocabulary learning strategies of American overseas students. Master’s thesis, Fudan University.

Cohen Andrew. 1990. Language Learning: Insight for Learners, Teachers and Researchers. New York: Newbury House/Harper Row.

Đinh Thị Hồng Thu. 2013. Chinese vocabulary learning of Vietnamese students - Research on students of Faculty of Chinese Language and Culture, University of Languages and International Studies, Vietnam National University, Hanoi. Doctoral thesis, Central China Normal University.

Fu Dongmei, Yi Hong. 2012. “Correlative analysis of Chinese vocabulary learning strategies and achievements for overseas students from Central Asian countries.” Journal of Xinjiang Education Institute 4: 52-56.

Fu Dongmei, Yi Hong. 2013. “An analysis of Chinese vocabulary learning strategies of overseas students from Central Asian countries.” Journal of Xinjiang Education Institute 4: 74-78.

Ghasem Aghajanzadeh Kiasi, Abbas Pourhosein Gilakjani. 2022. “The effects of definitional, sentential, and textual vocabulary learning strategies on Iranian EFL learners’ vocabulary learning and retention.” Reading and Writing Quarterly 2: 1-18.

Gu Yongqi. 2018. “Validation of an online questionnaire of vocabulary learning strategies for ESL learners.” Studies in Second Language Learning and Teaching 2: 325-350.

Gu Yongqi, Johnson Robert Keith. 1996. “Vocabulary learning strategies and language learning outcomes.” Language Learning 4: 643–679.

Li Yamei. 2008. “On the Chinese vocabulary learning strategies of Thai students.” Journal of Yunnan Normal University (Teaching & Studying Chinese as a Foreign Language Edition) 2: 88-92.

Liang Jingjing. 2012. An empirical study on Chinese vocabulay learning strategies and depth of vocabulary knowledge acquisition of elementary - level Korean students. Master’s thesis, Nanjing University.

Nation Paul. 1990. Teaching and Learning Vocabulary. New York: Newbury House.

O’Malley Michael, Chamot Anna Uhl. 1990. Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.

Oxford Rebecca. 1990. Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. New York: Newbury House Publishers.

Qu Mukun. 2017. A contrastive study of different level Kyrgyzstan students’ learning strategies on Chinese vocabulary. Master’s thesis, Xinjiang University.

Schmitt Norbert. 2010. “Chapter 3. Key Issues in Teaching and Learning Vocabulary.” pp. 28-40 in Insights into Non-native Vocabulary Teaching and Learning, edited by Rubén Chacón-Beltrán , Christian Abello-Contesse, María del Mar Torreblanca-López. Bristol, Blue Ridge Summit: Multilingual Matters.

Shen Qianqian. 2015. The research of learning strategies of Chinese vocabulary by overseas Chinese students of Bunda Mulia University in Indonesia. Master’s thesis, Shanghai Normal University.

Su Myat Sandy. 2014. The situtaion of Myanmar students’ Chinese vocabulary acquisition and vocabulary learning strategies - Based on the investigation of first year Myanmar students who study in Yangon University of foreign languages. Master’s thesis, Shanghai Normal University.

Saifurrahman Rahmani. 2023. “Vocabulary learning beliefs and strategies of Afghan EFL undergraduate learners.” Cogent Education 1: 1-22.

Sun Jun. 2005. “A study on the strategies of Japanese foreign students borrowing mother tongue in the process of Chinese vocabulary learning.” Journal of Beijing International Studies University 2: 61-66.

Tạ Thị Hải Dương. 2018. Investigation and analysis of Chinese vocabulary learning strategies for Ha Long junior high school students in Quang Ninh province, Vietnam. Master’s thesis, Shanghai International Studies University.

Wei Luyao. 2021. A study on lexical learning strategies of Spanish Chinese learners. Master’s thesis, Shanxi University.

Wilkins David Arthur. 1972. Linguistics in Language Teaching. Cambridge: MIT Press.

Yan Shenghan. 2007. “An approach to the strategies of the Chinese vocabulary learning for overseas students.” Journal of Shanghai University (Social Sciences) 3: 138-141.

Yu Zitong. 2020. A study on Chinese vocabulary learning strategies of Ethiopian students - Take the 2018 Ethiopia project class of Southwest Jiaotong University as an example. Master’s thesis, Southwest Jiaotong University.




DOI: http://dx.doi.org/10.1172/vjossh.v9i6.6181

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


=====================================================

TẠP CHÍ KHOA HỌC XÃ HỘI VÀ NHÂN VĂN

Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn

Đại học Quốc gia Hà Nội

ISSN 2354-1172